ПРОГРАМА ГУРТКА РІЗЬБЛЕННЯ ПО ДЕРЕВУ

(програму складено на основі Програми з позашкільної освіти (художньо-естетичний напрям) Міністерства освіти і науки України , Академії педагогічних наук України, Українського державного центру позашкільної освіти, Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Київ: «Грамота», 2009.)

П о ч а т к о в и й , о с н о в н и й і в и щ и й р і в н і

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Народне мистецтво України тісно пов'язане з життям і побутом людей.

Обробка деревини різьбленням є одним із видів декоративно-ужиткового мистецтва, навчання якому формує у вихованців художньо-естетичні смаки та спонукає їх до активної участі у процесі відродження національно-культурних надбань українського народу. На заняттях гуртка різьблення по дереву в учнів формується свідоме, творче ставлення до праці, потреба в прекрасному як життєва необхідність.

Метою програми є формування компетентностей особистості засобами гуртка різьблення по дереву.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

1. Пізнавальної, що забезпечує ознайомлення з художньою обробкою деревини, її особливостями та специфікою роботи.

2. Практичної, що сприяє оволодінню навичками тригранно-виїмчастого, контурного, яворівського та рельєфного різьблення,виготовлення української народної іграшки.

3. Творчої, що забезпечує формування творчих здібностей.

4. Соціальної, що сприяє вихованню дбайливого, шанобливого ставлення до народних традицій, національної свідомості, формування естетичного смаку; популяризації народних промислів.

У гурток набираються учні віком від 8 до 18 років.

Програма розрахована на п’ять років навчання за початковим, основним і вищим рівнями підготовки. Нею передбачено оволодіння основними теоретичними знаннями та практичними навичками з різних видів різьблення по дереву, ознайомлення з правилами користування різьбярським і столярним інструментом.

Робота гуртка поєднує теоретичні та практичні заняття. Основним змістом теоретичних занять є розкриття тем і завдань. На практичних заняттях діти вчаться користуватися інструментом, матеріалами, одержують навики різьбярського мистецтва.

Заняття на початковому рівні першого року навчання проводяться двічі на тиждень по 2 год., що становить 144 год. на рік.

Заняття другого року навчання початкового, першого-другого років навчання основного та вищого рівнів проводяться тричі на тиждень по 2 год., або двічі на тиждень по 3 год. (216 год на рік).

Дана програма розвиває художнє мислення учнів, їхні конструкторські здібності, творчу ініціативу, самостійність виконання робіт, вчить на практиці застосовувати знання, здобуті на уроках математики та образотворчого мистецтва.

Навчальна програма гуртка початкового рівня передбачає загальний розвиток дитини, сприяння виявленню здібностей, обдарувань вихованців, розвитку їхнього інтересу до творчості, створення умов для вибору творчої діяльності, адаптації учнів до позашкільної освіти.

На першому році навчання вони опановують найпростіші уміння й навики — користуватися необхідними матеріалами та інструментами, володіти технікою виготовлення простих виробів із дерева. З часом завдання для дітей стають складнішими — вони виготовляють різьблені речі зі складними мотивами, виконують складніші орнаментальні композиції з поєднанням різьблення різних видів і технік, оволодівають навичками виготовлення народної іграшки.

Для розширення світогляду вихованців проводяться екскурсії в музеї, на виставки творів народного мистецтва, зустрічі з народними майстрами.

Контрольні заняття у формі підсумкового, відкритого заняття, виставки проводяться не рідше ніж 1 раз на півріччя. Виконання програми оцінюється за контрольними показниками, розробленими для різних рівнів підготовки. На початковому рівні підготовки виконання завдань оцінює керівник гуртка. На основному й вищому рівнях - гуртківці самі беруть участь в обговоренні й оцінці залікових робіт. Однією з найвищих форм оцінки роботи вихованців є особиста виставка їхніх творів.

У програмі передбачено індивідуальну роботу зі здібними і талановитими вихованцями згідно з Положенням про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, яке затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 11. 08. 2004, № 651, а також з дітьми-інвалідами.

Програма є орієнтовною, а тому керівник гуртка може вносити зміни та доповнення до її змісту, враховуючи умови. Кількість годин та їхній розподіл за темами програми теж є орієнтовними. Керівник колективу може сам визначати доцільність такого розподілу і вносити до програми відповідні корективи.

П о ч а т к о в и й р і в е н ь,п е р ш и и й р і к н а в ч а н н я

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№п/п Тема Кількість годин
теоретичні заняття практичні заняття усього
1. Вступне заняття 4 4
2. Різьблення по дереву як один із видів декоративно-ужиткового мистецтва 6 6
3. Робота з фанерою 2 46 48
4. Робота з випалювачем 6 24 30
5. Робота з природним матеріалом 4 38 42
6. Екскурсії, конкурси, свята, виставки 12 12
7. Підсумкове заняття 2 2
Разом 24 120 144

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття (4 год)

Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік.

Правила поведінки в колективі.

Організаційні питання.

Робоча кімната. Інструменти та матеріали.

Правила безпеки на заняттях.

2. Різьблення по дереву як один із видів декоративно-ужиткового мистецтва (6 год)

Демонстрація зразків виробів з дерева. Загальні дані про застосування деревини.

Знайомство учнів із деревиною різних порід та її використанням у декоративному різьбленні.

3. Робота з фанерою (48 год)

Теоретичначастина.

Будова та принцип дії лобзика.

Техніка безпеки під час роботи з лобзиком.

Оздоблення виробів.

Техніка безпеки при користуванні лаком.

Практичначастина.

Виготовлення підставки для серветок методом випилювання лобзиком:

· підготовка фанери до роботи;

· шліфування наждачним папером;

· використання шаблонів;

· перенесення візерунка на фанеру;

· свердління отворів, робота з шилом;

· випилювання по внутрішньому контуру;

· випилювання по зовнішньому контуру;

· шліфування деталей виробу наждачним папером;

· виготовлення основи підставки;

· кріплення елементів виробу на основу;

· складання та оздоблення виробу.

· тонування та лакування виробу.

4. Робота з випалювачем (30 год)

Теоретичначастина.

Будова та принцип дії випалювача.

Техніка безпеки під час роботи з випалювачем.

Матеріали для випалювання.

Способи перенесення візерунку на фанеру.

Практичначастина.

Виготовлення набору кухонних дощечок з елементами випалювання:

· підготовка деревини до роботи;

· використання шаблонів. Випилювання деталей набору;

· випилювання основи кухонного набору;

· обробка деталей виробу рубанком і наждачним папером;

· перенесення візерунка на дощечки;

· перенесення візерунка на основу;

· випалювання візерунків на боковій дощечці;

· випалювання візерунків на центральній дощечці;

· випалювання візерунків на основі;

· виготовлення елементів кріплення дощечок на основі;

· складання та оздоблення виробу

5. Робота з природним матеріалом(42 год)

Теоретичначастина.

Використання різноманітного природного матеріалу та поєднання його з різьбленими речами.

Практичначастина.

1. Виготовлення декоративної вази зі шматка товстої гілки:

· випилювання ножівкою заготовки під вазу, очищення її від кори;

· обробка нижньої частини заготовки рубанком;

· обробка верхньої частини заготовки рубанком;

· висвердлювання горловини вази;

· розширення горловини вази стамескою;

· обробка зовнішньої частини вази наждачним папером;

· обробка внутрішньої частини вази наждачним папером;

· випилювання підставки для вази та обробка її наждачним папером;

· приклеювання основи вази до підставки;

· тонування виробу морилкою;

· покриття поверхні виробу лаком.

2. Виготовлення настінного панно з елементами випалювання:

· випилювання дерев'яної пластини — основи панно, обробка її

наждачним папером;

· перенесення малюнка на фанеру за допомогою шаблону;

· випалювання основного елемента малюнка;

· випалювання бокового елемента малюнка;

· заготовка деталей рамки з тонкої березової гілки;

· запилювання шипів;

· підгін шипового з'єднання;

· з'єднання деталей рамки;

· кріплення рамки до панно;

· оздоблення виробу.

6. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (12 год)

Пізнавально-ігрові програми, конкурси.

Екскурсії для ознайомлення з природою, історією і культурою краю.

Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв.

Зустрічі з народними майстрами.

7. Підсумкове заняття (2 год)

Проведення виставки дитячих робіт.

Відзначення кращих учнів.

Завдання на літо.

П о ч а т к о в и й р і в е н ь, д р у г и й р і к н а в ч а н н я

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п Тема Кількість годин
теоретичні заняття практичні заняття усього
1. Вступне заняття 4 4
2. Тригранно-виїмчасте різьблення 8 70 78
3. Контурне різьблення 10 80 90
4. Геометричне різьблення у поєднанні з контурним 6 22 28
5. Екскурсії, конкурси, свята, виставки 12 12
6. Підсумкове заняття 4 4
Разом 32 184 216

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття (4 год)

Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік.

Правила поведінки в колективі.

Організаційні питання. Правила безпеки на заняттях.

Вироби з дерева в культурі українців.

Обробка деревини та різьблення у різних народів світу.

2. Тригранно-виїмчасте різьблення (78 год)

Теоретичначастина.

Особливості тригранно-виїмчастого різьблення.

Інструменти та матеріали.

Орнаменти тригранно-виїмчастого різьблення давніх слов'ян.

Значення символів геометричного орнаменту.

Традиції тригранно-виїмчастого різьблення у Київській, Полтавській та

Черкаській областях.

Елементи й мотиви орнаментальних композицій.

Способи орнаментування площини.

Практичначастина.

1. Виконання елементів тригранно-виїмчастого різьблення:

· підготовка дерев'яних пластин до роботи;

· різьблення повздовжніх, поперечних і діагональних ліній;

· різьблення «зубчиків» (також «скалки» або «кутики»);

· різьблення трикутників із вершиною в центрі або зміщеною вбік від центру;

· різьблення чотирикутника («копаниці») у формі квадрата чи прямокутника;

· різьблення ромба;

· різьблення розетки-сяйва у колі;

· різьблення розетки-«вертівки»;

· різьблення чотирипроменевої зірки;

· різьблення елемента «сходинка»;

· виконання контурних двогранних і напівокруглих порізок;

· різьблення елемента «нігтики».

2. Виготовлення набору декоративних кухонних дощечок:

· підготовка деревини;

· креслення шаблонів;

· перенесення ескізу надерев'яні заготовки;

· випилювання деталей набору лобзиком та обробка наждачним папером;

· креслення елементів орнаменту на заготовках (за зразком);

· різьблення елементів орнаменту на центральній дощечці;

· різьблення елементів орнаменту на основі виробу;

· виготовлення елементів кріплення на основі виробу.

3. Контурне різьблення (90 год)

Теоретичначастина.

Розвиток контурного різьблення в Україні.

Осередки та відомі майстри.

Поєднання орнаменту з портретним зображенням.

Технологія контурного різьблення.

Способи перенесення орнаменту на дерев'яну поверхню.

Специфічні інструменти для контурного різьблення.

Елементи та мотиви орнаменту.

Тонування поверхні заготовки.

Правила техніки безпеки.

Практичначастина.

1. Виготовлення панно з геометричним орнаментом:

· підготовка пластини, обробка її наждачним папером;

· перенесення елементів орнаменту на пластину;

· різьблення основних ліній центрального візерунка;

· різьблення кінцевих підрізок;

· різьблення додаткових ліній;

· різьблення основних ліній візерунка рамки;

· різьблення додаткових ліній;

· різьблення кінцевих підрізок;

· різьблення елемента «горошинки» напівкруглими стамесками;

· обробка виробів наждачним папером;

· виготовлення елементів кріплення.

2. Виготовлення панно на тонованому фоні:

· підготовка дерев'яних пластин, шліфування наждачним папером;

· тонування пластини морилкою та її лакування;

· повторне лакування пластини;

· самостійна робота «Креслення елементів орнаменту за задумом дітей»;

· різьблення основних ліній центрального візерунка;

· різьблення допоміжних ліній центрального візерунка;

· виконання кінцевих підрізок;

· виготовлення та оздоблення рамки для панно;

· оформлення рамки декоративним різьбленням;

· виконання кінцевих підрізок;

· виготовлення елементів кріплення панно.

4. Геометричне різьблення у поєднанні з контурним (28 год)

Теоретичначастина.

Вироби з даним видом різьблення. Найпоширеніші його елементи.

Технологія виконання.

Практичначастина.

Виготовлення декоративного панно:

· підготовка дерев'яної пластини;

· перенесення елементів орнаменту на підготовлену пластину;

· різьблення основних ліній центрального візерунка;

· різьблення додаткових ліній;

· різьблення основних ліній візерунка рамки;

· виготовлення елементів кріплення панно.

5. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (12 год)

Пізнавально-ігрові програми, конкурси.

Екскурсії для ознайомлення з природою, історією й культурою краю.

Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв.

Зустрічі з народними майстрами.

6. Підсумкове заняття (4 год)

Проведення виставки дитячих робіт.

Відзначення кращих учнів.

Завдання на літо.

О с н о в н и й р і в е н ь , перший р і к н а в ч а н н я

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п Тема Кількість годин
теоретичні заняття практичні заняття усього
1. Вступне заняття 3 3
2. Яворівське жолобчасто-вибірне різьблення 9 69 78
3. Токарні роботи 9 42 51
4. Поєднання геометричного та яворівського видів різьблення 6 66 72
5. Екскурсії, конкурси, свята, виставки 9 9
6. Підсумкове заняття 3 3
Разом 30 186 216

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття (3 год)

Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила поведінки в колективі.

Організаційні питання. Правила безпеки на заняттях.

Санітарно-гігієнічні вимоги. Освітлення робочого місця.

Протипожежна безпека.

Бесіда про економне використання матеріалів і раціональне використання інструментів.

2. Яворівське жолобчасто-вибірне різьблення (78 год)

Теоретичначастина.

Історія виникнення та специфіка різьблення цього виду. Технологія.

Інструменти та матеріали.

Елементи і мотиви орнаменту. Способи нанесення орнаменту на дерев'яну поверхню.

Практичначастина.

1. Підготовка дерев'яних пластин для тренувальних вправ:

· різьблення елементів «крапки», «штрихи», «лінії»;

· різьблення елементів «сіточка», «підківка»;

· різьблення елементів «півмісяць», «кривульки»;

· різьблення елемента «пшеничка»;

· різьблення елемента «листочки»;

· поетапне різьблення елемента «гілочка»;

· різьблення елементів «кущик», «травичка»;

· різьблення елемента «п'ятипелюсткова квітка».

2. Декоративне панно з елементами яворівського різьблення:

· вибір форми панно;

· вибір і підготовка деревини;

· малювання ескізу виробу з використанням рослинного орнаменту;

· поетапне тонування та лакування пластин;

· шліфування наждачним папером і лакування пластин;

· перенесення рослинного орнаменту на пластину;

· різьблення основних елементів рамки;

· різьблення додаткових елементів рамки;

· різьблення кутових елементів панно;

· різьблення основних елементів центрального візерунка панно;

· різьблення додаткових елементів центрального візерунка панно;

· виготовлення елементів кріплення панно;

· лакування панно.

3. Токарні роботи (51 год)

Теоретичначастина.

Прийоми користування токарним верстатом.

Правила техніки безпеки.

Підготовка матеріалів до робота на токарному верстаті.

Практичначастина.

Виготовлення тарілі:

· виготовлення ескізу візерунка тарілі;

· виготовлення токарним способом основи тарілі;

· поетапне шліфування;

· тонування морилкою та лакування заготовок під таріль;

· шліфування та повторне лакування заготовок;

· полірування заготовок драповою тканиною;

· перенесення візерунка на таріль;

· різьблення основних елементів центрального візерунка;

· різьблення додаткових елементів центрального візерунка;

· різьблення штрихових ліній;

· різьблення основних елементів обідка тарілі;

· різьблення оздоблювальних елементів обідка тарілі;

· різьблення штрихових ліній;

· виготовлення елементів кріплення тарілі.

4. Поєднання геометричного та яворівського видів різьблення

(72 год)

Теоретичначастина.

Знайомство із скриньками різних видів. Способи виготовлення та кріплення

кришки до скриньки.

Практичначастина.

Виготовлення скриньки:

· малювання ескізу візерунка;

· підготовка матеріалу для роботи;

· креслення та розмітка деталей скриньки на дерев'яній пластині;

· випилювання деталей скриньки лобзиком та обробка їх наждачним

папером;

· склеювання деталей скриньки;

· поетапне шліфування виробу;

· тонування скриньки морилкою та її лакування;

· шліфування та повторне лакування виробу;

· полірування виробу;

· перенесення візерунка на кришку скриньки;

· різьблення центрального візерунка кришки;

· різьблення бокових частин кришки;

· різьблення штрихових ліній на бокових частинах скриньки;

· перенесення візерунка на стінки скриньки;

· різьблення штрихових ліній на стінках скриньки;

· відділення кришки від основної частини скриньки;

· обробка кришки та основної частини скриньки наждачним папером;

· виготовлення петель для кріплення кришки до основної частини

скриньки;

· монтаж кріплення до скриньки;

· обклеювання тканиною внутрішньої частини скриньки;

· лакування виробу.

5. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (9 год)

Пізнавально-ігрові програми, вікторини, конкурси.

Екскурсії для ознайомлення з природою, історією й культурою краю.

Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв.

Зустрічі з народними майстрами.

6. Підсумкове заняття (3 год)

Проведення виставки дитячих робіт.

Відзначення кращих учнів.

Завдання на літо.

О с н о в н и й р і в е н ь , другий р і к н а в ч а н н я

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п Розділ, тема Кількість годин
теоретичні заняття практичні заняття усього
1. Вступне заняття 3 3
2. Українська народна дерев’яна іграшка: 3 3
2.1. 2.2. 2.3. 2.4. 2.5. історичні витоки дерев’яної іграшки; найбільші осередки виготовлення українських народних іграшок; види іграшок, виготовлених із дерева; виготовлення нерухомих іграшок з фанери; виготовлення рухомих іграшок з фанери 3 3 3 3 3 — — — 15 15 3 3 3 18 18
3. Технологія виготовлення дерев’яної іграшки: 3 3
3.1. 3.2. 3.3. нерухомі та рухомі дерев’яні іграшки; виготовлення іграшки - каталочки; виготовлення іграшки - гойдалки 3 — — — 36 36 3 36 36
4. Виготовлення сучасних дерев’яних іграшок: 3 3
4.1. 4.2. виготовлення вантажівки; виготовлення трактора; — — 36 36 36 36
5. Екскурсії, конкурси, свята, виставки 9 9
6. Підсумкове заняття 3 3
Разом 216

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття (2 год)

Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік.

Правила поведінки в колективі.

Організаційні питання.

Правила безпеки на заняттях. Протипожежна безпека.

Санітарно-гігієнічні вимоги. Освітлення робочого місця.

2. Українська народна дерев’яна іграшка ( 3 год )

2.1. Історичні витоки дерев’яної іграшки ( 3 год )

Археологічні знахідки дерев’яних іграшок різних часів на території

України.

Дерев’яна іграшка у побуті українців. Взаємозв'язок між дерев’яною

іграшкою та іншими виробами з деревини.

2.2. Найбільші осередки виготовлення українських народних іграшок (3 год )

Виготовлення дерев’яних іграшок на Прикарпатті , у Яворові ( Львівська обл.)

Візочки з драбинками, кониками, іграшкові меблі, музичні інструменти.

2.3. Види іграшок, виготовлених з дерева (3 год )

Акустично – механічні та рухливо – механічні іграшки. (деркачі, калатала, вітрячки, пташки на коліщатках, візки, коники на коліщатках).

2.4. Виготовлення нерухомих іграшок з фанери ( 18 год )

Теоретичначастина.

Технологія виготовлення іграшок з фанери. Правила безпеки. Інструменти та матеріали. Виготовлення шаблонів. Іграшкові меблі, сани, скрипочки.

Практичначастина.

· підготовка фанери до роботи;

· шліфування наждачним папером;

· використання шаблонів;

· перенесення візерунка на фанеру;

· свердління отворів, робота з шилом;

· випилювання по внутрішньому контуру;

· випилювання по зовнішньому контуру;

· шліфування деталей виробу наждачним папером;

· складання та оздоблення виробу.

· тонування та лакування виробу.

2.5. Виготовлення рухомих іграшок з фанери ( 18 год )

Теоретичначастина.

Технологія виготовлення рухомих іграшок з фанери. Правила безпеки. Інструменти та матеріали. Виготовлення шаблонів. Візочки, тачки, деркачі та інші.

Практичначастина.

· підготовка фанери до роботи;

· шліфування наждачним папером;

· використання шаблонів;

· перенесення візерунка на фанеру;

· свердління отворів, робота з шилом;

· випилювання по внутрішньому контуру;

· випилювання по зовнішньому контуру;

· виготовлення коліщат та каталок;

· шліфування деталей виробу наждачним папером;

· складання та оздоблення виробу;

· тонування та лакування виробу.

3. Технологія виготовлення дерев’яної іграшки ( 3 год )

Деревина як сировина для виготовлення дерев’яних іграшок.

Вибір образу для виготовлення іграшки. Аналіз можливих варіантів

різьблення, їхня залежність від структурних і композиційних особливостей

іграшки та іграшкового сюжету;

3.1. Нерухомі та рухомі дерев’яні іграшки ( 3 год )

Іграшки поділяються на: нерухомі - іграшкові меблі, сани, скрипочки; рухомі – візочки, тачки, деркачі та інші.

Іграшки виготовляли з дерева різних порід, які використовувались у

практичній діяльності регіону. Однак перевагу надавали м’яким – сосні,

липі, осиці, тополі, ліщині. З твердих застосовували бук, явір, клен, дуб, горіх, рідко грушу.

3.2. Виготовлення іграшки - каталочки ( 36 год )

Практичначастина.

· підготовка деревини до роботи;

· шліфування наждачним папером;

· використання шаблонів;

· перенесення візерунка на деревину;

· свердління отворів, робота з шилом;

· випилювання по зовнішньому контуру;

· шліфування деталей виробу наждачним папером;

· складання та оздоблення виробу;

· тонування та лакування виробу.

3.3. Виготовлення іграшки гойдалки (36 год )

Практичначастина.

· підготовка деревини до роботи;

· шліфування наждачним папером;

· використання шаблонів;

· перенесення візерунка на деревину;

· свердління отворів, робота з шилом;

· випилювання по зовнішньому контуру;

· шліфування деталей виробу наждачним папером;

· складання та оздоблення виробу;

· тонування та лакування виробу.

4. Виготовлення сучасних дерев’яних іграшок ( 3 год )

Теоретичначастина.

Виникнення та історичний розвиток іграшки .

1.1 Іграшка - елемент культури.

1.2 Народна іграшка.

1.3 Сучасна іграшка .

2. Психолого-педагогічні дослідження проблеми впливу іграшки на розвиток особистості дитини

3. Сучасні підходи до використання іграшки для формування особистості дитини

4.1. Виготовлення вантажівки ( 36 год )

Практичначастина.

· підготовка деревини до роботи;

· шліфування наждачним папером;

· використання шаблонів;

· перенесення візерунка на деревину;

· свердління отворів, робота з шилом;

· випилювання по зовнішньому контуру;

· шліфування деталей виробу наждачним папером;

· складання та оздоблення виробу;

· тонування та лакування виробу.

4.2. Виготовлення трактора ( 36 год )

Практичначастина.

· підготовка деревини до роботи;

· шліфування наждачним папером;

· використання шаблонів;

· перенесення візерунка на деревину;

· свердління отворів, робота з шилом;

· випилювання по зовнішньому контуру;

· шліфування деталей виробу наждачним папером;

· складання та оздоблення виробу;

· тонування та лакування виробу.

5. Екскурсії, конкурси, свята, виставки ( 9 год )

Пізнавально-ігрові програми, вікторини, конкурси.

Екскурсії для ознайомлення з природою, історією й культурою краю.

Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв.

Зустрічі з народними майстрами.

6. Підсумкове заняття ( 3 год )

Проведення виставки дитячих робіт.

Відзначення кращих учнів.

Завдання на літо.

В и щ и й р і в е н ь

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п Тема Кількість годин
теоретичні заняття практичні заняття усього
1. Вступне заняття 3 3
2. Рельєфне різьблення. Барельєф 12 66 78
3. Накладне (наклейне) різьблення 9 36 45
4. Виготовлення самостійних творчих композицій. Самостійна розробка і конструювання виробів. Створювання технічних проектів. Виготовлення ажурних та накладних елементів різьблення до своїх композицій. 6 — — 72 6 72
5. Екскурсії, конкурси, свята, виставки 9 9
6. Підсумкове заняття 3 3
Разом 30 186 216

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття (3 год)

Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік.

Правила поведінки в колективі.

Організаційні питання.

Правила безпеки на заняттях. Санітарно - гігієнічні вимоги.

2. Рельєфне різьблення. Барельєф (78 год)

Теоретичначастина.

Технологія. Специфіка, зображення людей і тварин на барельєфі.

Послідовність виконання барельєфа. Оформлення виробу.

Практична частина.

Виготовлення роботи:

· малювання ескізу;

· підготовка дерев'яної пластини до різьблення;

· перенесення малюнка на площину;

· прорізання контурів малюнка різаком і стамесками;

· вибирання фону напівкруглими стамесками;

· підчищення та вирівнювання фону пологими та плоскими стамесками;

· чорнове моделювання стамесками;

· підчищення виробу пологими стамесками;

· різьблення дрібних деталей;

· моделювання пологими стамесками западин та опуклостей;

· обробка виробу наждачним папером;

· тонування виробу;

· оздоблення виробу.

3. Накладне (наклейне) різьблення (45 год)

Теоретичначастина.

Технологія накладного різьблення.

Способи приклеювання та лакування накладного різьблення.

Практична частина.

Виготовлення тарілі з накладним різьбленням:

· малювання ескізу;

· виготовлення основи тарілі токарним способом;

· випилювання бокових накладок;

· різьблення бокових накладок;

· випилювання центрального візерунка;

· різьблення центрального візерунка;

· тонування та лакування центрального візерунка;

· кріплення елементів різьблення на основі тарілі;

· лакування тарілі.

4. Виготовлення самостійних творчих композицій. (72 год)

Теоретична частина.

Технологія розробки та конструювання виробів. Оформлення документації авторських робіт.

Практична частина.

Самостійна розробка і конструювання виробів.

Створення технічних проектів.

Виготовлення ажурних та накладних елементів різьблення до своїх композицій.

Індивідуальна робота з вихованцями.

Виготовлення роботи:

· індивідуальна розробка та креслення ескізу майбутнього виробу,

· участь автора роботи в розпилюванні та струганні деревини на верстаті, самостійне виготовлення допоміжного інструменту та пристроїв для роботи над проектом;

· індивідуальна робота по виготовленню ажурних та накладних елементів до авторського проекту;

· корегування рисунка;

· технологія заключного етапу різьбленого виробу (зачищення, шліфування, обробка фону);

· з’єднання деталей виробу за допомогою клею ПВА, цвяхів та шурупів.

· шліфування за допомогою кремнієвої або дрібнозернистої шкурки;

· обробка фону ( зачеканювання);

· фарбування виробів за допомогою фарборозпилювача.

5. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (9 год)

Пізнавально-ігрові програми, вікторини, конкурси.

Екскурсії для ознайомлення з природою, історією й культурою краю.

Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв.

Зустрічі з народними майстрами.

6.Підсумкове заняття (3 год)

Проведення виставки дитячих робіт.

Відзначення кращих учнів.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Учні повинні знати:

· основні дані про різьблення як один із видів декоративно-прикладного

мистецтва;

· дані про деревину та її види;

· будову та спосіб дії лобзика і випалювача;

· особливості тригранно-виїмчастого різьблення;

· специфіку виконання контурного різьблення;

· мотиви геометричного й контурного різьблення;

· історію виникнення, технологію та специфіку яворівського різьблення;

· елементи та мотиви орнаментів яворівського різьблення;

· прийоми роботи та техніку безпеки при роботі з токарним верстатом;

· основні дані про гуцульське різьблення;

· елементи й мотиви гуцульського різьблення;

· способи виконання інкрустації;

· дані про інструменти та матеріали для інкрустації.

· види та технологію рельєфного різьблення;

· мотиви орнаментів рельєфного різьблення.

· види рельєфного різьблення;

· дані про барельєф і горельєф;

· послідовність виконання барельєфного та горельєфного різьблення;

· послідовність виконання накладного різьблення;

Учні повинні вміти:

· користуватися столярним інструментом;

· випилювати лобзиком;

· працювати з випалювачем;

· використовувати природний матеріал для виготовлення декоративних

виробів;

· користуватися різьблярським інструментом;

· виконувати елементи тригранно-виїмчастого, контурного та

геометричного різьблення;

· складати орнаментальні композиції;

· виконувати опоряджувальні роботи;

· користуватися токарним верстатом;

· виконувати елементи яворівського різьблення;

· складати орнаментальні композиції;

· поєднувати яворівське та геометричне різьблення;

· виконувати елементи гуцульського різьблення;

· складати орнаментальні композиції;

· поєднувати різьблення з інкрустацією;

· виконувати інкрустацію різними матеріалами;

· розрізняти види рельєфного різьблення;

· складати орнаментальні композиції;

· підбирати та заовалювати фон;

· виконувати пластику елементів орнаменту;

· правильно готувати та відбілювати вироби;

· розрізняти види рельєфного різьблення;

· моделювати пластику зображення;

· ліпити зображення з глини або пластиліну;

· правильно тонувати вироби;

· чітко виконувати скульптурне пропрацювання;

· розрізняти види скульптурного різьблення;

· складати прості та складні орнаментальні композиції;

· виконувати креслення;

· моделювати та виконувати пластику елементів скульптурного

різьблення;

· моделювати пластику зображення;

· тонувати і лакувати вироби.

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ

РОБОТИ ГУРТКА РІЗЬБЛЕННЯ ПО ДЕРЕВУ

Основне обладнання Кількість
Матеріали
Деревина 20 мЗ
Фанера 20 мЗ
Набір фанерних заготовок 1 к-т
Клей ПВА 20 банок
Клей «Момент» 20 шт.
Лак 20 банок
Фарби гуашеві 20 наб.
Крейда 10 наб.
Інструменти
Випалювачі 5 шт.
Електродриль 1 шт.
Електроточило 1 шт
Киянка 12 наб.
Кліщі 3 шт
Електролобзик 1 шт.
Коловорот 10 шт.
Комплект різьбярського інструменту 2 к-т
Комплект столярних інструментів 12 к-т
Круглогубці 2 шт.
Кусачки 2 шт.
Лобзики 8 шт.
Молоток 6 шт.
Набір викруток плоских 1 наб.
Набір викруток хрестоподібних 1 наб.
Набір різців токарних 2 наб.
Набір свердл різного діаметра 2 наб.
Набір стамесок 12 наб.
Напилки драчові 6 шт.
Напилки личкувальні 6 шт.
Ножиці побутові 20 шт.
Ножівка для повздовжнього розпилювання 6 шт.
Ножівка для поперечного розпилювання 6 шт.
Пензлики різних розмірів 20 шт.
Пилка по металу 6 шт.
Плоскогубці 10 шт.
Рашпілі (круглі, напівкруглі, квадратні, плоскі) По 2 шт.
Рейсмус 1 шт.
Рубанок 20 шт.
Сокира велика 2 шт.
Сокира мала 6 шт.
Струбцини металеві 10 шт.
Стусло 2 шт.
Шерхебелі 6 шт.
Шило 12 шт.
Контрольно-вимірювальні інструменти
Лінійка металева 12 шт.
Метр складний 1 шт.
Циркуль шкільний 6 шт
Штангенциркуль 1 шт.
Обладнання
Аерограф 1 шт.
Виставкові стенди 3 шт.
Вішалка 1 шт.
Дошка учнівська 1 шт.
Інструментальні щити 2 шт.
Компресор 1 шт.
Настільний свердлильний верстат 1 шт.
Настільний токарний верстат 1 шт.
Поличка книжна 3 шт.
Станок «Умілі руки» 1 шт.
Стільці 15 шт.
Столи учнівські 13 шт.
Фрезерувальна машина 1 шт.
Шліфувальна машина 1 шт.
Таблиці і плакати
Правила техніки безпеки 1 к-т
Технологія виготовлення виробів з деревини 1 к-т

БІБЛІОГРАФІЯ

1. Абросимова А. А. Художественная резьба по дереву, кости и рогу —

М.: Высшая школа, 1989.

2. Антонович Є. А. Декоративно-прикладне мистецтво. — Львів: Світ,

3. Афанасьев А. Ф. Різьба по дереву. — М.: Культура и традиции, 2002.

4. Бардина Р. А. Изделия народних художественных промыслов и

сувениры. — М.: Высшая школа, 1990.

5. Бобрищев К. С. Секреты народного ремесла. — Полтава, 1994.

6. Гликин М. С. Декоративные работы по дереву на станке «Универсал».

— М.: Лесная промышленность, 1987.

7. Коноваленко А. М. Основы столярного ремесла. — К.: Искусство,

8. Лосюк П. В. Декоративно-прикладное искусство в школе. — К.:

Радянська школа, 1979.

9. Мельниченко П. П. Оздоблення садиби виробами з деревини. — К.:

Урожай, 1993.

10. Микитчук В. И. Руками сельского умельца. — К.: Урожай, 1989.

Кiлькiсть переглядiв: 1469

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Травень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031