МИ - ПРОТИ НАСИЛЬСТВА!

З метою привернення уваги учнівської молоді до проблем подолання насильства в сім’ях, протидії торгівлі людьми та захисту прав жінок, жорстокого поводження з дітьми, формування в свідомості школярів нетерпимого ставлення до насильства 07 грудня 2023 року для вихованців гуртка «Основи журналістики» ЦДЮТ ім. О. Шакала (керівник Ольга ПЕРЕМЕТ) був проведений тренінг «Ми - проти насильства!».

/Files/images/peremet2/nasilstvo/IMG_20231207_174310.jpg/Files/images/peremet2/nasilstvo/IMG_20231207_174329.jpg

До дня протидії гендерному насильству

Щорічно 25 листопада проводяться заходи до Міжнародного дня боротьби з насильством щодо жінок у рамках Всеукраїнської кампанії «16 днів проти насильства».

З метою привернення уваги до проблем захисту прав жінок вихованцями «Олександрійського молодіжного парламенту» ЦДЮТ ім. О. Шакала у співпраці з практичним психологом закладу Іриною БОРОДАЙ було ініційовано та проведено онлайн-опитування з даного питання серед молоді Олександрії.

Протягом двох тижнів 133 респонденти відповідали на питання. З огляду на представлені діаграми результати виявились досить інформативними wym-1701423451363

ДОЛОНІ НЕ ДЛЯ БИТТЯ

В Україні щорічно з 25 листопада по 10 грудня проводиться Всеукраїнська акція «16 днів проти насилля». Одним із завдань цієї акції є інформування населення з питань насильства в сім’ї, формування нетерпимого ставлення до насильства.

Вихованці вокального гуртка «Мрія» Центру дитячої та юнацької творчості ім. О. Шакала теж стали учасниками цієї акції і разом з культорганізатором Оленою КОВАЛЬ виготовили плакат «Долоні не для биття».

Усі разом вигадували, для чого можуть стати в нагоді руки? Дитячі відповіді щирі, сповнені взаємопідтримки, і там точно немає місця фізичному приниженню гідності людини.

Наша аксіома – долоні створені для добра, дружби, щоб обійматися, гратися, триматися за друга. А ви як гадаєте?

/Files/images/koval/dolon/добро1.jpg/Files/images/koval/dolon/добро2.jpg/Files/images/koval/dolon/добро4.jpg/Files/images/koval/dolon/добро5.jpg/Files/images/koval/dolon/добро6.jpg/Files/images/koval/dolon/добро7.jpg

Перелік посилань на інформаційні матеріали з питань протидії торгівлі людьми

1. Сайт для жінок і дівчат, які перетинають кордон, розроблений за ініціативи Урядової Уповноваженої з гендерної політики та Міністерства соціальної політики України, за підтримки проєкту "Супровід урядових реформ в Україні" (SURGe) wym-1697113345841.

2. Матеріали загальнонаціональної інформаційної кампанії з протидії експлуатації "ТОБОЮ СКОРИСТАЛИСЯ" wym-1697113370981.

3. Пам'ятка для осіб, постраждалих від торгівлі людьми, та посадових осіб, відповідальних за встановлення статусу такої особи, розроблена Нацсоцслужбою України wym-1697113391581.

4. Встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми wym-1697113405534.

5. Поради для батьків для безпеки їхніх дітей онлайн wym-1697113422439.

6. Правила як розпізнати сексуальну й трудову експлуатацію wym-1697113440942.

7. Пам'ятка для перcоналу готелів щодо розпізнання ситуації торгівлі людьми wym-1697113456558.

8. Поради: як водії таксі можуть допомогти в протидії торгівлі людьми wym-1697113470175.

9. Пам'ятка щодо дії лікаря у разі підозри, що його пацієнти є потерпілими від торгівлі людьми wym-1697113490517.

/Files/images/psihologchna_slujba/Новый рисунокСтоп булінг.jpg

ТЕЛЕФОНИ ДОВІРИ

Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00)

Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000

Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335

Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20

Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 76

Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103

Національна поліція України 102

Створення освітнього середовища. Шляхи реалізації.

План заходів протидії булінгу та насильству

№ з/п

Назва заходу

Термін виконання

Відповідальний

1.

Створити в ЦДЮТ безпечне освітнє середовище, вільне від насильства та булінгу (цькування)

До 30 квітня

2023 року

Директор

Полонік Н.В.

2.

Провести години спілкування «Кібербулінг! Який він?» для гуртківців вищого рівня навчання

Квітень

2023 року

практичний психолог Бородай І.В.

3.

Розмістити на інформаційних стендах закладу та у кабінеті психолога номер телефону гарячої лінії протидії булінгу

Березень

2023 року

Бородай І.В.

4.

Здійснювати психолого-педагогічний супровід адаптації вихованців початкового рівня

Вересень-листопад

2023 року

Бородай І.В.

5.

Вивчити законодавчі документи, практики протидії цькуванню з педагогами закладу

Жовтень

2023 року

Полонік Н.В.,

заступник директора з НВР Карпенко Т.В.,

культорганізатор Коваль О.А.

6.

Забезпечити відкритий доступ на веб-сайті закладу до законодавчих вимог щодо протидії булінгу в закладі

Постійно

Полонік Н.В.,

Бородай І.В.

7.

Поповнювати інформаційним матеріалом сайт ЦДЮТ про булінг та як йому протидіяти

Постійно

Бородай І.В.

8.

Довести до відома дітей, батьків, педагогічних та інших працівників закладу інформацію про обов'язки щодо запобігання та протидії булінгу, передбачені Законом України «Про освіту»

До 01 жовтня 2023 року

Директор,

керівники гуртків

9.

Дотримуватися установчих документів та правил внутрішнього розпорядку ЦДЮТ, виконувати свої посадові обов'язки

Постійно

Працівники закладу

10.

Запобігати вживанню здобувачами освіти та іншими особами на території закладу алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам

Постійно

Працівники закладу

11.

Організувати безперебійне чергування техперсоналу та сторожів у приміщенні закладу

Постійно

Завідуючий господарством Захарченко О.В.

12.

Проводити наради адміністрації закладу «Булінг. Кібербулінг» з педагогами ЦДЮТ

Серпень

2023 року

Полонік Н.В.,

Карпенко Т.В.,

Бородай І.В.

13.

Повідомляти керівництво закладу про факти булінгу стосовно здобувачів освіти, педагогічних, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу

Постійно

Працівники закладу

14.

Проводити профілактичні бесіди зі здобувачами освіти щодо попередження злочинності та правопорушень, жорстокого поводження з дітьми, запобігання дитячій бездоглядності, здійснення правового виховання, формування моральних цінностей та якостей, пропагувати здоровий спосіб життя

Постійно

Бородай І.В.,

Карпенко Т.В.,

Коваль О.А.,

керівники гуртків

15.

Надавати консультативну допомогу батькам

За потребою

Бородай І.В.

16.

Здійснювати психологічний супровід здобувачів освіти, які постраждали від булінгу, стали його свідками або вчинили булінг

За потребою

Бородай І.В.

17.

Здійснювати контроль за використанням засобів електронних комунікацій малолітніми чи неповнолітніми здобувачами освіти під час освітнього процесу

Постійно

Педпрацівники закладу

18.

Виготовити та наповнити інформаційний стенд у закладі «Стоп Булінг»

Листопад 2023 року

Коваль О.А.

19.

Переглядати відеоролик: «Зупиніться! Моя історія про Булінг та Кібербулінг»

Лютий

щороку

Коваль О.А., Бородай І.В.

План заходів

щодо протидії булінгу (цькуванню) в Центрі дитячої та юнацької творчості ім. О. Шакала

на 2022-2023 н.р.

№ з/п

Назва заходу

Термін виконання

Відповідальний

1.

Призначити відповідальним за створення в ЦДЮТ безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), директора закладу

До 30 квітня

2023 року

Директор

Полонік Н.В.

2.

Забезпечити відкритий доступ на веб-сайті закладу до законодавчих вимог щодо протидії булінгу в закладі

Постійно

Директор,

методист

Бородай І.В.

3.

Довести до відома дітей, батьків, педагогічних та інших працівників закладу інформацію про обов'язки щодо запобігання та протидії булінгу, передбачені Законом України «Про освіту»

До 01 жовтня 2022 року

Директор,

керівники гуртків

4.

Дотримуватися установчих документів та правил внутрішнього розпорядку ЦДЮТ, виконувати свої посадові обов'язки

Постійно

Працівники закладу

5.

Запобігати вживанню здобувачами освіти та іншими особами на території закладу алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам

Постійно

Працівники закладу

6.

Організація безперебійного чергування техперсоналу та сторожів у приміщенні закладу

Постійно

Завідуюча господарством Нікітенко О.М.

7.

Повідомляти керівництво закладу про факти булінгу стосовно здобувачів освіти, педагогічних, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу

Постійно

Працівники закладу

8.

Проводити профілактичні заходи з метою запобігання булінгу (зустрічі, бесіди, консультації, лекції, круглі столи, тренінги, тематичні заходи, конкурси, спільні перегляди та обговорення тематичних відеосюжетів, літературних творів, матеріалів ЗМІ, особистого досвіду, запрошення гостей, рольові ігри та ін.)

Постійно

Практичний психолог Бородай І.В.,

культорганізатор Коваль О.А.,

керівники гуртків

9.

Надавати консультативну допомогу батькам

За потребою

Бородай І.В.

10.

Здійснювати психологічний супровід здобувачів освіти, які постраждали від булінгу, стали його свідками або вчинили булінг

За потребою

Бородай І.В.

11.

Здійснювати контроль за використанням засобів електронних комунікацій малолітніми чи неповнолітніми здобувачами освіти під час освітнього процесу

Постійно

Педпрацівники закладу

Директорат дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України звертає увагу педагогічної спільноти щодо приєднання до відзначення 18 листопада – Європейського дня захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства.


Сексуальне насильство є болючою темою й у мирний час, проте під час війни проблема загострюється. З кожною звісткою про звільнені території, на жаль, стає відомо про нові випадки сексуального насильства російських окупантів над українками та українцями.Сексуальне насильство над дітьми – прихована проблема, точну кількість потерпілих установити надзвичайно складно. За оціночними даними Ради Європи, кожна п’ята дитина страждає від різних форм сексуального насильства.

Під час війни поширені різні форми сексуального насильства, кожна з яких є воєнним злочином: зґвалтування, погрози зґвалтування, каліцтво статевих органів, примусова проституція, примус дивитися на сексуальну наругу, сексуальне рабство, примусова вагітність, примусовий аборт, примусове оголення тощо. Звичні механізми отримання допомоги під час війни недоступні. Наприклад, на територіях, де тривають активні бойові дії чи які перебувають в окупації, люди зазвичай фізично не можуть звернутися в лікарню, поліцію, прокуратуру, до правозахисника чи психолога. Ускладнює проблему й те, що в українському суспільстві тема сексуального насильства була і лишається табуйованою. Навіть в мирні часи постраждалі рідко повідомляють про випадки сексуального насильства і рідко звертаються за допомогою. Стигматизація, осуд, недовіра, страх, відсутність підтримки – часто стримують від повідомлення про злочин. Завданнями проведення заходів до Європейського дня захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства є:

- підвищення обізнаності громадськості щодо проблеми сексуального насильства над дітьми, виявлення випадків насильства, їх попередження та допомоги дітям, які постраждали від сексуального насильства;

- сприяння відкритій дискусії про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства;

- недопущення стигматизації жертв і надання їм допомоги.

На сайті Міністерства освіти і науки України розміщені актуальні матеріали, відео та анімації для батьків, учителів та дітей щодо запобігання сексуальному насильству. Ресурс доступу:

wym-1669638788213, wym-1669638800069

Також можна скористатися практичними напрацювання фахівців Українського фонду «Благополуччя дітей», зокрема:

Методичний посібник «Формування навичок безпечної поведінки дітей»: частина 2 «Я вмію себе захистити» (для роботи з дітьми підліткового віку).

• Відео «Історія Юльки» та «Історія Матеуша».

• Матеріали кампанії «Уважні батьки».

• інформаційно-методичний посібник «Сексуальне насильство над дітьми: причини, наслідки, профілактика»;

• відеолекція «Сексуальне насильство над дітьми: форми та ознаки».

• методичний посібник «Навчіть дитину захищатися»;

• листівка для батьків «Навчіть дитину правила «Тут мене не торкайся»;

• брошура для батьків «Навчіть дитину правила «Тут мене не торкайся»;

• брошура для батьків та дітей «Я можу себе захистити»;

• відеокурс О. Нагули для батьків «Навчіть дитину захищатися».

• методичний посібник «Формування навичок безпечної поведінки дітей»: частина 1 «Вчимо дитину захищатися»;

• мультфільм «Розкажи дорослому, якому довіряєш»;

• відеокурс О. Нагули для батьків «Навчіть дитину захищатися»

• методичний посібник «Формування навичок безпечної поведінки дітей»: частина 2 «Я вмію себе захистити» (для роботи з дітьми підліткового віку);

• відео (щодо проблеми секстингу) «Історія Юльки» та «Історія Матеуша»;

• відео (щодо проблеми грумінгу) «Уважні батьки»;

• відеокурс для батьків «Навчіть дитину захищатися»;

• брошура для батьків «Уважні батьки»;

• сценарій зустрічі з батьками «Уважні онлайн або як запобігати спокушанню дітей онлайн»;

• сценарій заняття з підлітками «Уважні онлайн».

Рекомендуємо скористатись матеріалами, які було підготовлено та адаптовано у межах проєкту Ради Європи «Боротьба з насильством щодо дітей в

Україні»: відеоролик «Розкажи дорослому, якому довіряєш» щодо попередження сексуального насильства щодо дітей у колі довіри; буклет «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі» з рекомендаціями Ради Європи щодо поваги, захисту та здійснення прав дитини в цифровому середовищі для дітей та молоді; відеоролик «Почни говорити» для дітей та дорослих щодо попередження сексуальних домагань у спорті; серія із 6-ти навчальних відеоуроків для батьків та дорослих, які працюють з дітьми та для дітей «Батьківство в епоху цифрових технологій»:

Захист дітей онлайн; Сексуальний шантаж; Секстинг; Секс-чатинг; Грумінг; Зображення сексуального характеру, що використовуються для помсти.

Усі матеріали Проєкту «Боротьба з насильством щодо дітей в Україні», доступні на сайті Офісу Ради Європи, які можуть використовуватися педагогічними працівниками, соціальними педагогами, практичними психологами під час проведення профілактичної та роз’яснювальної роботи щодо запобігання насильства.

Окрім того, просимо довести в зручному форматі до учасників освітнього процесу інформацію про небезпеку сексуального насильства над дітьми, зокрема в мережі, та способи йому протистояти. З питань сексуального насильства можна звертатися до таких служб :

Нацполіція 102

Офіс Генерального прокурора: за телефоном 0 800 507 001

за телефоном 096 755 02 40 (Viber, WhatsApp, Telegram, Signal)

через сайт wym-1669638929053

через телеграм-боти: @stop_russian_war_bot або @war_crime_bot

електронною поштою conflict2022.ua@gmail.com

Урядова гаряча лінія 15 47

На Національних гарячих лініях Громадської правозахисної організації «Ла Страда-Україна» можна отримати психологічну, правову, інформаційну допомогу, а також супровід постраждалих від сексуального насильства:

Національна гаряча лінія для дітей та молоді 0 800 500 225 (зі

стаціонарного) або 116 111 (з мобільного)

Telegram CHL116111

Instagram childhotline_ua

Facebook childhotline.ukraine

Довідково: лист Міністерства освіти і науки України від 22.06.2022 №1/6885-22 «Щодо запобігання та протидію сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації на території України»

Ресурс доступу: wym-1669638996213

Генеральний директор директорату Олег ЄРЕСЬКО

План заходів

щодо проведення Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства»

у 2022 році

п/п

Назва заходу

Дата проведення

Відповідальні

1.

Виставка малюнків вихованціцв закладу на тему «НІ! НАСИЛЬСТВУ!»

25.11-10.12.2022

Культорганізатор

Керівники гуртків

2.

Перегляд та обговорення мультфільму «Добро завжди перемагає» (4 серії) з вихованцями початкового рівня

03.11.2022

07.11.2022

21.11.2022

28.11.2022

Практичний психолог

3.

Круглий стіл до Міжнародного дня боротьби зі СНІДом «Здорові відносини дорослого» - зустріч з психологом-сексологом Інною Забіян (для вихованців старшої вікової категорії)

29.11.2022

Культорганізатор,

Кошель І.Г.

4.

Створення веб-квесту «Розвиток саморегуляції, вміння керувати своєю поведінкою», моніторинг участі вихованців основного рівня, аналіз результатів https://sites.google.com/view/cdyutpsiholog/головна-сторінка

Листопад

2022

Практичний психолог

5.

Підвищення психологічної грамотності здобувачів освіти в онлайн режимі:

- Цінність твого життя в твоїх руках.

- Чому люди кричать. Психологія емоцій: як навчитися контролювати свої емоції. Злість.

- Як випустити пар. Способи висловити гнів

- Безпечне спілкування в мережі Інтернет

- Як розпізнати маніпуляцію? Маніпуляції та фейки в соціальних мережах.

- Моє тіло: правила і безпека. Небезпечна поведінка з незнайомцями

- Насилля. 11 фраз дитині про кордони тіла. Розкажи дорослому - серія відео для дітей молодшого шкільного віку (булінг)

02.11.2022

16.11.2022

23.11.2022

30.11.2022

07.12.2022

14.12.2022

21.12.2022

Практичний психолог

6.

До Міжнародного дня боротьби із рабством перегляд фільму «Життя на продаж»

05.12.2022

Культорганізатор

7.

До Міжнародного дня людей з інвалідністю година спілкування «Можливості обмежені – здібності безмежні»

06.12.2022

Культорганізатор

8.

Створення та інформаційне наповнення інтерактивної дошки Рadlet на тему «Психологічна допомога в надзвичайних та кризових ситуаціях», ознайомлення учасників освітнього процесу https://padlet.com/orhideya22071973/v2oh0atyfbmny4eh

Жовтень-грудень 2022

Практичний психолог

9.

Інформаційне наповнення сторінки сайту «Профілактика насильства» http://oleksandria-cdut.edukit.kr.ua/psihologichna_sluzhba/profilaktika_bulingu/

Постійно

Практичний психолог


Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв’язку з війною в Україні та гуманітарною кризою
Запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії

ПЛАН ЗАХОДІВ

щодо запобігання торгівлі людьми

в умовах воєнної агресії

на 2022-2023 навчальний рік

п/п

Назва заходу

Дата проведення

Відповідальні

1.

Виставка малюнків вихованціцв закладу на тему «НІ! НАСИЛЬСТВУ!»

25.11-10.12.2022

Культорганізатор

Керівники гуртків

2.

Перегляд та обговорення мультфільму «Добро завжди перемагає» (4 серії) з вихованцями початкового рівня

03.11.2022

07.11.2022

21.11.2022

28.11.2022

Практичний психолог

3.

Круглий стіл до Міжнародного дня боротьби зі СНІДом «Здорові відносини дорослого» - зустріч з психологом-сексологом Інною Забіян (для вихованців старшої вікової категорії)

29.11.2022

Культорганізатор,

Кошель І.Г.

4.

Створення веб-квесту «Розвиток саморегуляції, вміння керувати своєю поведінкою», моніторинг участі вихованців основного рівня, аналіз результатів https://sites.google.com/view/cdyutpsiholog/головна-сторінка

Листопад

2022

Практичний психолог

5.

Підвищення психологічної грамотності здобувачів освіти в онлайн режимі:

- Цінність твого життя в твоїх руках.

- Чому люди кричать. Психологія емоцій: як навчитися контролювати свої емоції. Злість.

- Як випустити пар. Способи висловити гнів

- Безпечне спілкування в мережі Інтернет

- Як розпізнати маніпуляцію? Маніпуляції та фейки в соціальних мережах.

- Моє тіло: правила і безпека. Небезпечна поведінка з незнайомцями

- Насилля. 11 фраз дитині про кордони тіла. Розкажи дорослому - серія відео для дітей молодшого шкільного віку (булінг)

02.11.2022

16.11.2022

23.11.2022

30.11.2022

07.12.2022

14.12.2022

21.12.2022

Практичний психолог

6.

До Міжнародного дня боротьби із рабством перегляд фільму «Життя на продаж»

05.12.2022

Культорганізатор

7.

До Міжнародного дня людей з інвалідністю година спілкування «Можливості обмежені – здібності безмежні»

06.12.2022

Культорганізатор

8.

Створення та інформаційне наповнення інтерактивної дошки Рadlet на тему «Психологічна допомога в надзвичайних та кризових ситуаціях», ознайомлення учасників освітнього процесу https://padlet.com/orhideya22071973/v2oh0atyfbmny4eh

Жовтень-грудень 2022

Практичний психолог

9.

Інформаційне наповнення сторінки сайту «Профілактика насильства» http://oleksandria-cdut.edukit.kr.ua/psihologichna_sluzhba/profilaktika_bulingu/

Постійно

Практичний психолог


Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні
Онлайн-квест для роботи із старшокласниками

Куди звертатися у випадках домашнього насильства:

до Національної поліції за номером 102 та повідомити про факт насильства;
на Урядовий контактний центр 15-47, де цілодобово надаються

інформаційні, психологічні та юридичні консультації чоловікам та жінкам, які постраждали від домашнього насильства, насильства за ознакою статі, насильства стосовно дітей, або з питань загрози вчинення такого насильства та психологічної допомоги потерпілим від домашнього насильства жінкам, чоловікам, дітям;

до безкоштовного номеру системи безоплатної правової допомоги 0 800-213-103;
до національної «гарячої лінії» з питань запобігання домашнього насильства, торгівлею людьми та гендерної дискримінації 0-800-500-335 або 116-123 (короткий номер з мобільного).

Наказом МОН від 02.10.2018 № 1047 затверджено Методичні рекомендації щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами.

ПАМ'ЯКА-ДОПОМОГА ПОСРАЖДАЛИМ ВІД СЕКСУАЛЬНОГО НАСИЛЬСТВА

/Files/images/psihologchna_slujba/bezыmyannыj-9.png

Чат-бот з протидії торгівлі людьми

/Files/images/psihologchna_slujba/233.jpg

Наразі у зв’язку із воєнними діями та масовою міграцією зросла і кількість злочинців, які хочуть скористатись вразливим становищем біженців і внутрішньо переміщених осіб.Постраждати від цього злочину можуть не лише жінки і діти, які перетинають або перетнули кордон, а всі, хто залишається в Україні.

Хочемо нагадати про тематичний чат-бот у телеграм «Залишайся в безпеці». Це інформаційний ресурс для тих, хто знаходиться в пошуках роботи, навчання, подорожей, нових знайомств, в тому числі віртуальних.

У боті додано новий актуальний розділ«Воєнні дії стали причиною залишити країну». Оновлений розділ містить такі пункти:

- Ризики за кордоном

- Правила безпеки

- Контакти. Допомога за кордоном

Дізнавшись більше про проблему торгівлі людьми, потенційна людина з групи ризику зможе вчасно її розпізнати та бути в безпеці. Цей ресурс також допоможе знайти інформацію щодо допомоги особам, які потрапили в ситуацію торгівлі людьми.

Структура та розділи чат-боту:

- Торгівля людьми: чому про це потрібно знати

- Як розпізнати торгівлю людьми

- Форми торгівлі людьми

- Контакти установ, що надають допомогу постраждалим від торгівлі людьми

- Надання допомоги особам, які постраждали від торгівлі людьми

- ЗаконодавствоУкраїни «Про протидію торгівлю людьми»

- Правила безпечного працевлаштування, навчання, подорожі, онлайн спілкування

- Перевір себе! Квест з безпечного працевлаштування

- Навчальний онлайн курс з протидії торгівлі людьми

- Дізнатися більше про небезпеку торгівлі людьми. Онлайн допомога

Чат-бот створено в рамках реалізації проекту Координатора проектів ОБСЄ в Україні «Поширення національного механізму взаємодіїс уб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми, в Україні» за фінансової підтримки представництва США в ОБСЄ, спільно з:

- Львівським державним університетом внутрішніх справ МВС України

- Національною поліцією України

- Міністерством соціальної політикиУкраїни

Переходьте за посиланням t.me/stay_in_safe_ua_bot , або заходьте у Telegram @stay_in_safe_ua_bot

Запрошуємо переглянути відеоролик, створений Національною соціальною сервісною службою України

„Ми - проти насильства”

Інформаційний куточок психолога для учасників освітнього процесу на тему «Створення недискримінаційного середовища в освітньому закладі»

/Files/images/boroday/Стенд.jpg

Інформація

/Files/images/psihologchna_slujba/сайт.jpgщодо Європейського дня захисту дітей від сексуальної експлуатації і сексуального насильства та Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства»

18 листопада 2021 року відзначається Європейський день захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства. Сексуальна експлуатація та сексуальне насильство щодо дітей є порушенням прав дітей, що завдає довготривалих та згубних наслідків на все їхнє життя.

Крім того, щорічно в Україні з 25 листопада до 10 грудня включно проводиться Всеукраїнська акція «16 днів проти насильства» з нагоди відзначення

  • 25 листопада – Міжнародний день боротьби з насильством щодо жінок;
  • 1 грудня – Всесвітній день боротьби зі СНІДом;
  • 2 грудня – Міжнародний день боротьби з рабством;
  • 3 грудня – Міжнародний день людей з обмеженими фізичними можливостями;
  • 5 грудня – Міжнародний день волонтера;
  • 6 грудня – Вшанування пам’яті студенток, розстріляних у Монреалі;
  • 10 грудня – Міжнародний день прав людини.

В умовах світової пандемії COVID-19 та переходом на здобуття освіти в дистанційній формі, значно зросла кількість часу, який здобувачі освіти проводять в мережі Інтернет, що не лише шкодить здоров'ю, а й збільшує ймовірність потрапляння під вплив різноманітних ризиків в цифровому середовищі. Одними з найрозповсюдженіших та найнебезпечніших ризиків для дитини в цифровому середовищі є прояви насильства та експлуатація.

/Files/images/psihologchna_slujba/Євродень.jpg

Інформаційно-просвітницькі та профілактичні заходи щодо запобігання насильству та експлуатації дітей в цифровому просторі розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України.

Міністерством освіти і науки України спільно з освітнім проєктом «Stop_sexтинг» 22 листопада 2021 року о 14:00 год заплановано проведення вебінару для педагогічних працівників щодо онлайн-безпеки. Вебінар сприятиме формуванню здатності педагогічних працівників виявляти та реагувати на випадки потрапляння здобувачів освіти у ризиковані ситуації в мережі Інтернет, а також здійснювати профілактичну роботу для попередження таких випадків. Трансляція вебінару відбудеться на Facebook-сторінці освітнього проєкту «Stop_sexтинг». Участь у вебінарі передбачає отримання іменного електронного сертифікату про його проходження. З детальною інструкцією щодо отримання такого сертифікату можна ознайомитись на сайті освітнього проєкту «Stop_sexтинг» у розділі «Програма підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти».

Радою Європи спільно з Українським фондом «Благополуччя дітей» за сприяння Міністерства освіти і науки України в рамках проєкту «Боротьба з насильством щодо дітей в Україні» було підготовлено інформаційні матеріали, які можуть бути додатковим ресурсом у проведенні заходів до вищевказаних днів, зокрема: правила безпеки для підлітків; відеокурс для освітян «Убезпечені дорослі – у безпеці діти»; інформація для батьків про побудову довірливих взаємин з підлітками. Вказані вище матеріали розміщені сайті Українського фонду «Благополуччя дітей».

Інші матеріали проєкту «Боротьба з насильством щодо дітей в Україні» доступні на сайті Офісу Ради Європи в розділі «Підвищення обізнаності та запобігання», зокрема:

1) брошура «Батьківство в цифрову епоху» з рекомендаціями для батьків щодо захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства в Інтернеті;
2) відеоролик «Почни говорити» для дітей та дорослих щодо попередження сексуальних домагань в спорті;
3) відеоролик «Розкажи дорослому, якому довіряєш» щодо попередження сексуального насильства щодо дітей;
4) буклет «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі» з рекомендаціями Ради Європи щодо поваги, захисту та реалізації прав дитини в цифровому середовищі для дітей та молоді;
5) брошура для підлітків «Тож це сексуальне розбещення?»;
6) посібник для фахівців, що працюють з дітьми, з питань участі дітей «Слухай-Дій-Змінюй»;
7) навчально-методичний посібник для фахівців закладів дошкільної освіти із запобігання сексуальному насильству стосовно дітей «Кіко та Рука. Захищають педагоги-Захищені діти»;
8) посібник для фахівців органів державної влади з прав дитини в цифровому середовищі;
9) Серія із 6-ти навчальних відеоуроків для батьків та дорослих, які працюють з дітьми та для дітей «Батьківство в епоху цифрових технологій»:
  1. Захист дітей онлайн;
  2. Сексуальний шантаж - це отримання знімків або відео особисто від користувача, отримання знімків з використанням шкідливих програм, які підключаються до веб-камери, або злом акаунтів хмарних сервісів, куди за замовчуванням зберігаються всі знімки зроблені смартфоном.;
  3. Секстинг - пересилання особистих фотографій, повідомлень інтимного змісту за допомогою сучасних засобів зв'язку;
  4. Секс-чатинг- різновид онлайн-відеочату, в якому учасник (модель) може перебувати в оголеному вигляді та показувати еротичне чи порнографічне шоу, використовуючи для цього веб-камеру;
  5. Грумінг- психологічна маніпуляція, маскування агресії за піклуванням;
  6. Зображення сексуального характеру, що використовуються для помсти.
Міністерство освіти і науки України спільно з громадською спілкою «А21 Україна» з нагоди Всеукраїнської кампанії «16 днів проти насильства» підготували матеріали для педагогічних працівників щодо протидії торгівлі людьми.
Телефони «гарячих ліній» за номерами:

1578 - з питань протидії торгівлі людьми;

1588 - з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей;

Національна безкоштовна "гаряча лінія" з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів Представництва Міжнародної організації з міграцій в Україні:

0 800 505 501 (безкоштовно зі стаціонарних)

527 безкоштовно з мобільних.

Про внесення змін до Порядку забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження

Дискримінація (discriminatio «розрізнення») — будь-яка відмінність, виключення, обмеження або перевага, що заперечує або зменшує рівне здійснення прав. Поняття охоплює виключення або обмеження можливостей для членів певної групи відносно можливостей інших груп.

Створення недискримінаційного середовища в освітньому закладі

Питання для самоперевірки:

№ з/п

Назва заходу

Термін виконання

Відповідальні за виконання

Ведення картотеки вихованців категорій соціального захисту

Жовтень, січень

Практичний психолог

Ознайомлення педагогічних працівників закладу з електронним банком науково-методичної літератури, розміщеним на сайті МОН за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovnarobota-ta-zahist-prav-ditini/protidiya-torgivli-lyudmi

Вересень

Практичний психолог

Просвітницька робота з метою підвищення рівня обізнаності здобувачів освітніх послуг та їх батьків з питань запобігання торгівлі людьми

Жовтень-грудень

Практичний психолог, керівники гуртків

Інформаційне наповнення сторінки сайту «Профілактика насилля»

Протягом року

Практичний психолог

Тренінгові заняття з вихованцями, що займаються учнівським самоврядуванням, з метою:

  • формування компетентності роботи в команді та розвитку лідерських рис характеру,

  • забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, об’єднання зусиль у напрямку ефективного реагування на дискримінацію

За запитом

Практичний психолог

Індивідуальна психологічна допомога окремим вихованцям

За запитом

Практичний психолог

Дослідження професійних здібностей, нахилів вихованців та групове консультування

Січень-лютий

Практичний психолог

Проведення онлайн-квесту із старшокласниками щодо безпечного працевлаштування за посиланням: https://quest.stoptrafficking.org/start

Листопад

Практичний психолог

Консультування педагогів, батьків, вихованців щодо профільного та допрофільного навчання

За запитом

Практичний психолог

Анкетування на визначення проблеми «Торгівля людьми»

Жовтень

Практичний психолог

Виховна година для вихованців початкового рівня «Незнайомі люди. Правила поведінки»

Протягом року

Практичний психолог,

культорганізатор

Перегляд мультфільму «Дві маленькі дівчинки»

Січень

Практичний психолог,

культорганізатор

Перегляд відео презентації з обговоренням «Обережно! Живий товар»

Квітень

Практичний психолог, керівники гуртків

№ з/п

Назва заходу

Термін виконання

Відповідальні за виконання

Ведення картотеки вихованців категорій соціального захисту

Жовтень, січень

Практичний психолог

Ознайомлення педагогічних працівників закладу з електронним банком науково-методичної літератури, розміщеним на сайті МОН за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovnarobota-ta-zahist-prav-ditini/protidiya-torgivli-lyudmi

Вересень

Практичний психолог

Просвітницька робота з метою підвищення рівня обізнаності здобувачів освітніх послуг та їх батьків з питань запобігання торгівлі людьми

Жовтень-грудень

Практичний психолог, керівники гуртків

Інформаційне наповнення сторінки сайту «Профілактика насилля»

Протягом року

Практичний психолог

Тренінгові заняття з вихованцями, що займаються учнівським самоврядуванням, з метою:

  • формування компетентності роботи в команді та розвитку лідерських рис характеру,

  • забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, об’єднання зусиль у напрямку ефективного реагування на дискримінацію

За запитом

Практичний психолог

Індивідуальна психологічна допомога окремим вихованцям

За запитом

Практичний психолог

Дослідження професійних здібностей, нахилів вихованців та групове консультування

Січень-лютий

Практичний психолог

Проведення онлайн-квесту із старшокласниками щодо безпечного працевлаштування за посиланням: https://quest.stoptrafficking.org/start

Листопад

Практичний психолог

Консультування педагогів, батьків, вихованців щодо профільного та допрофільного навчання

За запитом

Практичний психолог

Анкетування на визначення проблеми «Торгівля людьми»

Жовтень

Практичний психолог

Виховна година для вихованців початкового рівня «Незнайомі люди. Правила поведінки»

Протягом року

Практичний психолог,

культорганізатор

Перегляд мультфільму «Дві маленькі дівчинки»

Січень

Практичний психолог,

культорганізатор

Перегляд відео презентації з обговоренням «Обережно! Живий товар»

Квітень

Практичний психолог, керівники гуртків

№ з/п

Назва заходу

Термін виконання

Відповідальні за виконання

Ведення картотеки вихованців категорій соціального захисту

Жовтень, січень

Практичний психолог

Ознайомлення педагогічних працівників закладу з електронним банком науково-методичної літератури, розміщеним на сайті МОН за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovnarobota-ta-zahist-prav-ditini/protidiya-torgivli-lyudmi

Вересень

Практичний психолог

Просвітницька робота з метою підвищення рівня обізнаності здобувачів освітніх послуг та їх батьків з питань запобігання торгівлі людьми

Жовтень-грудень

Практичний психолог, керівники гуртків

Інформаційне наповнення сторінки сайту «Профілактика насилля»

Протягом року

Практичний психолог

Тренінгові заняття з вихованцями, що займаються учнівським самоврядуванням, з метою:

  • формування компетентності роботи в команді та розвитку лідерських рис характеру,

  • забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, об’єднання зусиль у напрямку ефективного реагування на дискримінацію

За запитом

Практичний психолог

Індивідуальна психологічна допомога окремим вихованцям

За запитом

Практичний психолог

Дослідження професійних здібностей, нахилів вихованців та групове консультування

Січень-лютий

Практичний психолог

Проведення онлайн-квесту із старшокласниками щодо безпечного працевлаштування за посиланням: https://quest.stoptrafficking.org/start

Листопад

Практичний психолог

Консультування педагогів, батьків, вихованців щодо профільного та допрофільного навчання

За запитом

Практичний психолог

Анкетування на визначення проблеми «Торгівля людьми»

Жовтень

Практичний психолог

Виховна година для вихованців початкового рівня «Незнайомі люди. Правила поведінки»

Протягом року

Практичний психолог,

культорганізатор

Перегляд мультфільму «Дві маленькі дівчинки»

Січень

Практичний психолог,

культорганізатор

Перегляд відео презентації з обговоренням «Обережно! Живий товар»

Квітень

Практичний психолог, керівники гуртків

1. Дискримінація за релігійними переконаннями в навчальному закладі пов’язана з тим, що школа:

А) цілеспрямовано намагається сформувати в дітей атеїстичні погляди

Б) формує у дітей наукову картину світу

В) недостатньо часу приділяє вивченню релігійних канонів

Г) за замовчуванням сприймає усіх дітей як християн/-ок

2. У якому рядку всі формулювання є НЕдискримінаційними?

А) людина з інвалідністю, дитина з особливими потребами, люди з порушеннями опорно-рухового апарату

Б) люди з психічними розладами, глухі, сліпі

В) дитина з аутизмом, дитина з особливими освітніми потребами, люди з порушеннями зору

Г) люди з порушеннями слуху, сліпі, дитина, у якої аутизм

3. Біблія або інші релігійні тексти повинні вивчатися у школі виключно як:

А) священні книги - джерела сакральної мудрості

Б) визначні літературні твори, які суттєво вплинули на світову культуру

В) будь-які інші твори

4. Ознака, за якою дітей нерідко дискримінують у школі, проте яка не захищена Конституцією України, це:

А) раса і колір шкіри

Б) етнічне походження

В) стать

Г) зовнішність

5. Дискримінація за ознакою віку виявляється таким чином (2 правильні відповіді):

А) у школі прищеплюється повага до старших

Б) у підручниках літні люди зображуються переважно в статичних позах, немічними, соціально неактивними

В) під час прийняття важливих рішень у школі (місце й формат випускного, колір

шкільної форми, сценарії шкільних свят, оформлення шкільних приміщень, екскурсії), не прийнято цікавитися думкою учениць і учнів

Г) у різновікових учнівських групах (наприклад, у поїздках, таборах, спільних заходах), на старше учнівство покладається функція роз’яснення молодшим, нагляду за ними

6. Ви не вчиняєте дискримінації за ознакою інвалідності, якщо:

А) уникаєте використання термінів жертви або страждань під час звернення до людини або групи, яка має чи мала хворобу або інвалідність

Б) говорите про людей з інвалідністю із щирими емоціями жалю і співчуття

В) всіляко звеличуєте героїзм людей, які, попри інвалідність, ведуть активний спосіб життя

7. Дискримінація за ознакою інвалідності — це:

А) ейджизм

Б) ейблізм

В) філофобія

Г) геронтофобія

8. Ваші дії є дискримінаційними за ознакою зовнішності, якщо Ви:

А) розповідаєте про моду та різні стилі одягу, зокрема, офіційно-діловий

Б) наполягаєте, щоб учень коротко підстригся

В) робите зауваження через занадто коротку, на Ваш погляд, спідницю

Г) вимагаєте від дівчат ходити до школи лише в спідницях

9. Що таке булінг:

А) повторювані негативні дії одних учасників стосовно інших з метою принизити та показати свою владу

Б) будь-який прояв насильства в навчальному закладі

В) будь-який прояв насильства поза навчальним закладом

10. Кібербулінг – це:

А) сексуалізовані жарти щодо дівчат

Б) утискання через соціальний статус

В) приниження за допомогою мобільних телефонів й інтернету

Коректна мова – як говорити про людину, а не її інвалідність

Жодних особливих дітей, аутистів і інвалідів! Як не розгубитися і говорити коректно про і до людей з інвалідністю? “Нова українська школа” публікує кілька порад.

Найперше – потрібно забути слово “інвалід”. Два роки тому його прибрали з усіх законів України і замінили на “людина з інвалідністю”. Акцентувати потрібно насамперед на людині, а не на її інвалідності. Тому правильно казати “людина/дитина з…”. Наприклад, “дитина з ДЦП” (не децепешник), “дитина з розладами аутистичного спектру” (не аутист“; дитина за аутизмом – теж коректно, говорять про спектр, бо аутизм не буває однаковим), “дитина з епілепсією” (не епілептик).

1. Не кажіть “особлива дитина”, бо всі діти чимось вирізняються.

2. Жодних “особливих потреб”. Сходи з пандусом – це не особливо, а нормально і стане у пригоді не тільки тим, хто пересувається на візку, а й мамам з немовлятами, бабусям із “кравчучками” чи пасажирам із валізами. Або людині з переломом ноги.

3. Термін “особливі освітні потреби” прийнятний, але застосовується не тільки до дітей з інвалідністю, а й, наприклад, до емігрантів, які поки не добре знають мову, чи до дітей, які постраждали внаслідок бойових дій і тимчасово потребують психологічної допомоги та підтримки в навчанні. Зараз особливі освітні потреби в них є, а згодом не буде.

4. Менше негативних виразів, як-от “страждає на…” – це передбачає, що людині, про яку ви говорите, постійно погано, боляче і безнадійно. Це провокує на непотрібний жаль. Так само не варто казати, що хтось “прикутий до візка”. Візок допомагає пересуватися, а не приковує.

5. Хоча існують Українські товариства сліпих та глухих (УТОС та УТОГ відповідно), слова “глухий” та “сліпий” можуть мати негативне забарвлення. Прийнятніші варіанти: “людина, яка не чує” або “людина з порушеннями слуху/зору”, “незрячий”.

6. Не бійтеся говорити “радий/-а тебе бачити” чи “побачимося” незрячим. Так само можна запросити “піти прогулятися” людину на візку. Інвалідність означає лише те, що хтось робить те саме, що й ви, – тільки в інший спосіб.

7. Для кращого розуміння (а також хорошого настрою) перегляньте відео, де наочно пояснюють, чому деякі звичні для нас вислови такі недоречні.

План заходів

щодо протидії булінгу (цькуванню)

в Центрі дитячої та юнацької творчості ім. О. Шакала

№ з/п

Назва заходу

Термін виконання

Відповідальний

1.

Призначити відповідальним за створення в ЦДЮТ безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), директора закладу

До 01 червня

2021 року

Директор

Полонік Н.В.

2.

Забезпечити відкритий доступ на веб-сайті закладу до законодавчих вимог щодо протидії булінгу в закладі

Постійно

Директор,

методист

Бородай І.В.

3.

Довести до відома дітей, батьків, педагогічних та інших працівників закладу інформацію про обов'язки щодо запобігання та протидії булінгу, передбачені Законом України «Про освіту»

До 15 червня 2021 року

Директор,

керівники гуртків

4.

Дотримуватися установчих документів та правил внутрішнього розпорядку ЦДЮТ, виконувати свої посадові обов'язки

Постійно

Працівники закладу

5.

Запобігати вживанню здобувачами освіти та іншими особами на території закладу алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам

Постійно

Працівники закладу

6.

Організувати безперебійне чергування техперсоналу та сторожів у приміщенні закладу

Постійно

Завідуюча господарством Нікітенко О.М.

7.

Повідомляти керівництво закладу про факти булінгу стосовно здобувачів освіти, педагогічних, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу

Постійно

Працівники закладу

8.

Проводити профілактичні заходи з метою запобігання булінгу (зустрічі, бесіди, консультації, лекції, круглі столи, тренінги, тематичні заходи, конкурси, спільні перегляди та обговорення тематичних відеосюжетів, літературних творів, матеріалів ЗМІ, особистого досвіду, запрошення гостей, рольові ігри та ін.)

Постійно

Практичний психолог Бородай І.В.,

культорганізатор Коваль О.А.,

керівники гуртків

9.

Надавати консультативну допомогу батькам

За потребою

Бородай І.В.

10.

Здійснювати психологічний супровід здобувачів освіти, які постраждали від булінгу, стали його свідками або вчинили булінг

За потребою

Бородай І.В.

11.

Здійснювати контроль за використанням засобів електронних комунікацій малолітніми чи неповнолітніми здобувачами освіти під час освітнього процесу

Постійно

Педпрацівники закладу

ПОРЯДОК

реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти

та застосування заходів виховного впливу

І. Загальні положення

1.1. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:

конфлікт - це зіткнення протилежно спрямованих, несумісних одна з одною потреб, інтересів, соціальних установок, планів тощо у свідомості окремої особи, яке виникає в міжособистісних взаємодіях окремих осіб чи груп;

типовими ознаками конфлікту є:

нерегулярність;

баланс (рівність) сил – здатність кожної зі сторін конфлікту впливати на процес конфлікту, відносна рівність фізичних сил, соціально-психологічної адаптованості, комунікаційних навичок, соціального статусу, стану здоров’я, ментального розвитку;

відсутність умислузаподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страху, тривоги, підпорядкування своїм інтересам та/або спричинення соціальної ізоляції;

розкаяння сторін конфлікту;

зусилля сторін конфлікту спрямовані на вирішення конфлікту.

булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого;

типовими ознаками булінгу (цькування) є:

систематичність (повторюваність) діяння – вчинення різних формах насильства (фізичного, економічного, психологічного, сексуального, в тому числі за допомогою засобів електронної комунікації), двічі і більше разів стосовно однієї і тієї ж особи;

наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

умисні дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страху, тривоги, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого;

дисбаланс (нерівність) сил – різниця у фізичному розвитку кривдника та потерпілого, рівні соціально-психологічної адаптованості, комунікаційних навичок, соціальному статусі, стані здоров’я (наявність інвалідності чи особливих освітніх потреб), ментальному розвитку тощо;

відсутність розкаяння у кривдника.

сторони булінгу (цькування) – це безпосередні учасники випадку – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності); однією зі сторін випадку булінгу (цькування) обов'язково є малолітня чи неповнолітня особа;

кривдник (булер) – учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, котра вчиняє булінг (цькування) по відношенню до іншого учасника освітнього процесу;

потерпілий (жертва булінгу) – учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, стосовно якої було вчинено булінг (цькування), в результаті чого безпосередньо заподіяно фізичну, психологічну, матеріальну шкоду, приниження, страх, тривогу, підпорядкування інтересам кривдника та/або спричинення соціальної ізоляції;

спостерігачі – безпосередні свідки та/або очевидці випадку булінгу (цькування);

наслідок булінгу (цькування) – фізична, психологічна, матеріальна шкода, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника та/або соціальна ізоляція потерпілого;

учасники булінгу (цькування) – сторони булінгу (цькування), інші заінтересовані особи у запобіганні та протидії булінгу (цькування) в закладі освіти, передбачені спеціальними законами та залучені до освітнього процесу у порядку, що встановлюється закладом освіти;

фізичне насильство – форма насильства, в тому числі при вчиненні булінгу (цькування), що включає штовхання, зачіпання, підніжки, бійки, стусани, ляпаси, удари та інші дії, які завдають біль і тілесні ушкодження тощо;

психологічне насильство – форма насильства, в тому числі при вчиненні булінгу (цькування), що включає образи, поширення неправдивих чуток, ізоляція, ігнорування, бойкот, відмова від спілкування, погрози, маніпуляції, шантаж тощо;

економічне насильство – форма насильства, в тому числі при вчиненні булінгу (цькування), що включає дрібні крадіжки, пошкодження або знищення особистих речей, вимагання грошей, їжі тощо;

сексуальне насильство – форма насильства, в тому числі при вчиненні булінгу (цькування), що включає образливі жести, висловлювання, прізвиська, жарти, погрози, поширення чуток, обмацування сексуального (інтимного) характеру та/або змісту, сексуальні домагання тощо;

кібербулінг – булінг (цькування), який вчиняється із застосуванням засобів електронних комунікацій (фото, відео і аудіо фіксація).

Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в законах України «Про освіту», «Про соціальні послуги», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».

1.2. Проявами булінгу (цькування) в закладі освіти, які є підставою для обґрунтованої підозри та реагування, є:

1) психологічні:

замкнутість, тривожність, страх або навпаки, демонстрація повної відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка;

неврівноважена поведінка;

агресивність, напади люті, схильність до руйнації, нищення, насильства;

різка зміна звичної для дитини поведінки на контрастну;

уповільнене мислення, знижена здатність до навчання;

відлюдкуватість, уникнення однолітків, бажання спілкуватись із значно молодшими дітьми;

ізоляція, виключення з групи, небажання інших учасників освітнього процесу спілкуватися;

занижена самооцінка, наявність почуття провини;

поява швидкої втомлюваності, заниженої спроможності до концентрації уваги;

демонстрація страху перед появою інших учасників освітнього процесу;

схильність до прогулювання навчання;

відмова йти до закладу освіти з посиланням на погане самопочуття;

депресивні розлади;

аутоагресія (самопошкодження);

суїцидальні нахили та думки;

інші прояви.

2) фізичні:

явні фізичні пошкодження;

ознаки поганого самопочуття (нудота, головний біль, кволість тощо);

скарги дитини на біль та/або погане самопочуття;

намагання приховати травми та обставини їх отримання;

наявність фото, відео та аудіо матеріалів фізичних знущань;

інші прояви.

3) економічні:

наявні пошкодження або зникнення майна та/або особистих речей;

скарги на пошкодження чи зникнення особистих речей;

скарги на вимагання особистих речей, їжі, грошей;

інші прояви.

4) сексуальні:

скарги на образливі жести, висловлювання, прізвиська, жарти, погрози, поширення чуток, обмацування сексуального (інтимного) характеру та/або змісту;

наявність фото, відео та аудіо матеріалів сексуального (інтимного) характеру та/або змісту;

приховування статевих ознак через сором'язливість шляхом нашарування великої кількості одягу на тілі або використання одягу, який максимально приховує тіло;

інші прояви.

1.3. До булінгу (цькування), який вчиняється стосовно неповнолітньої чи малолітньої особи та/або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу в закладі освіти, слід відносити випадки, які відбуваються безпосередньо в приміщенні закладу освіти та прилеглих територіях (включно з навчальними приміщеннями, приміщеннями для занять спортом, проведення заходів, коридорами, роздягальнями, туалетними та душовими кімнатами, їдальнею тощо) та/або за його межами, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації.

II. Суб’єкти реагування на випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

2.1. Суб'єктами реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти є:

заклади освіти всіх типів та форм власності;

засновник(засновники) закладів освіти (орган місцевого самоврядування та їх виконавчі органи у сфері освіти, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов’язків засновника закладу освіти);

органи місцевого самоврядування та їх виконавчі органи у сфері освіти;

територіальні органи (підрозділи) служб у справах дітей та центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;

територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України.

Кожен із суб'єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти діє в межах повноважень, передбачених законом та цим нормативно-правовим актом.

Суб’єкти реагування на випадки булінгу (цькування) у закладах освіти за потреби надають інформацію центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки про результати здійснення повноважень щодо запобігання та протидії булінгу (цькування),визначених законодавством.

2.2. Діяльність суб'єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти здійснюється на таких принципах:

законності;

відкритості та прозорості;

дотримання прав і свобод людини;

поваги та неупередженого ставлення до сторін булінгу (цькування);

конфіденційності;

взаємодії та співпраці;

невідкладного реагування;

комплексного підходу;

нетерпимості до булінгу (цькування) та визнання його суспільної небезпеки.

2.3. Орган місцевого самоврядування та їх виконавчі органи у сфері освіти, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов’язків засновника закладу освіти:

здійснюють контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

розглядають скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;

сприяють створенню безпечного освітнього середовища в закладах освіти та вживають заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу;

можуть делегувати окремі свої повноваження колегіальному органу управління закладу освіти та/або наглядовій (піклувальній) раді закладу освіти.

2.4. Територіальні органи (підрозділи) служб у справах дітей та центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді разом із членами (представниками) комісії закладу освіти з розгляду випадків булінгу (цькування):

проводять оцінку потреб малолітнього чи неповнолітнього кривдника та/або потерпілого щодо соціальних послуг, медичної або психологічної допомоги;

інформують одного з батьків або законного представника про права, соціальні послуги, медичну, соціальну, психологічну, правову допомогу, якими може скористатися малолітній чи неповнолітній кривдник та/або потерпілий.

III. Порядок реагування закладу освіти на випадки булінгу (цькування)

3.1. Підставою для реагування в закладах освіти на випадки булінгу (цькування) є заява або повідомлення, про випадок та/або підозру його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та/або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, отриманої суб'єктами реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.

Повідомлення можуть бути в усній та/або письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації (телефон, соціальні мережі, електронна пошта, електронні месенджери,офіційні веб ресурси та ін.).

3.2. Повідомляти про випадки булінгу (цькування) в закладах освіти може будь-яка особа, учасником або стороною якого вона стала або яка підозрює про його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та/або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, або про який отримала достовірну інформацію.

Повідомлення про випадки булінгу (цькування) або підозру про його вчинення можуть подаватися до будь-якого суб’єкта реагування, визначеного у пункті 1 розділу II цього Порядку.

3.3. Повнолітні учасники освітнього процесу зобов'язані вжити заходів невідкладного реагування у разі звернення дитини та/або якщо вони стали свідками булінгу (цькування) (оцінити рівень небезпеки життю та здоров'ю сторін булінгу (цькування), негайно втрутитись із метою припинення небезпечного впливу, надати (за потреби) невідкладну медичну та психологічну допомогу, звернутись до органів охорони здоров'я для надання медичної допомоги тощо).

3.4. Керівник закладу освіти:

призначає уповноважену особу за реалізацію норм законодавства у сфері запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти з числа своїх заступників;

у разі отримання заяви про випадок булінгу (цькування) не пізніше однієї доби повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України про звернення, одного з батьків або законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи; для невідкладного надання психологічної допомоги (за потреби) інформує територіальний орган (підрозділ) служби у справах дітей та/або центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; для організації надання медичної допомоги постраждалій особі (за потреби) викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги;

визначає наказом склад комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) з метою проведення розслідування;

у випадку тимчасової відсутності уповноваженої особи визначає цим наказом особу зі складу комісії, відповідальну за підготовку матеріалів для засідання (шляхом опитування учасників випадку, з’ясування наявності фото та відеофіксацій, психологічної характеристики сторін тощо );

інформує особу, яка звернулась із заявою, про подальший порядок її розгляду;

скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) не пізніше, ніж три робочі дні з дня надходження заяви про випадок або підозру з метою планування та застосування необхідних заходів реагування.

IV. Діяльність комісії закладу освіти з розгляду випадків булінгу (цькування)

4.1. Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) є колегіальним органом закладу освіти, яка скликається в кожному окремому випадку надходження заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти не пізніше ніж три робочі дні з дня надходження заяви або повідомлення.

4.2. До складу комісії входять уповноважена особа та інші заінтересовані особи (педагогічні, науково-педагогічні, наукові працівники, практичний психолог, медичний працівник та інші особи) за рішенням керівника закладу освіти.

До участі в засіданні комісії також можуть бути залучені сторони булінгу (цькування) (за потреби), один з батьків або законних представників малолітнього або неповнолітнього кривдника та потерпілого, представники інших суб’єктів реагування на випадки булінгу(цькування) в закладах освіти та інших заінтересованих сторін.

Комісія на своїх засіданнях розробляє пропозиції та рекомендації з питань, що належать до її компетенції.

За підсумками роботи комісії складається протокол.

За виконання та моніторинг запланованих заходів відновлення та нормалізації психологічного клімату в закладі освіти та визначених рекомендацій для учасників булінгу (цькування) згідно з протоколом засідання комісії відповідає уповноважена особа або особа, яка її замінює у разі відсутності відповідно до наказу про склад комісії.

4.3. До повноважень комісії належать:

розгляд та аналіз матеріалів за результатами проведеного розслідування щодо з'ясування обставин на підставі заяви про булінг (цькування);

визначення сторін булінгу (цькування), можливих причин та необхідних заходів для їх усунення;

планування заходів стабілізації психологічного клімату у колективі, формування емпатії між сторонами булінгу (цькування) та надання соціальних та психолого-педагогічних послуг сторонам булінгу (цькування), в тому числі із залученням необхідних фахівців із надання правової, соціальної та іншої допомоги тощо;

формування рекомендацій для педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників закладу освіти щодо доцільних методів навчання та організації роботи з малолітніми чи неповнолітніми сторонами булінгу (цькування) та їхніми батьками або законними представниками;

формування рекомендацій для батьків або законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

V. Порядок застосування заходів виховного впливу

в закладі освіти

5.1. Заходи виховного впливу застосовуються для відновлення та нормалізації відносин між учасниками освітнього процесу після випадку булінгу (цькування) з метою створення та сприятливого для навчання та роботи освітнього середовища.

5.2. Заходи виховного впливу застосовуються у разі наявності факту булінгу (цькування) в закладі освіти по відношенню до кривдника, потерпілого та свідків.

5.3. Заходи виховного впливу мають забезпечити дотримання прав та інтересів сторін булінгу (цькування), необхідне виховання та освіту, соціальну та психолого-педагогічну допомогу.

5.4. Заходи виховного впливу реалізуються педагогічними, науково-педагогічними працівниками закладу освіти із залученням необхідних фахівців із надання правової, психологічної, соціальної та іншої допомоги, в тому числі територіальних органів (підрозділів) служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді тощо.

5.5. Необхідні заходи виховного впливу визначає та планує комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

5.6. Засновник закладу освіти вживає необхідних заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу, в тому числі залучення (за потреби) необхідних фахівців із надання правової, психологічної, соціальної та іншої допомоги тощо.

5.7. Керівник закладу освіти забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування).

5.8. Практичний психолог та соціальний педагог у межах своїх посадових обов’язків:

діагностують стан психологічного клімату в колективі, в якому відбувся булінг (цькування);

за результатами діагностики розробляють план корекційної роботи з кривдником та свідками із залученням батьків або законних представників;

розробляють та реалізують програму індивідуальної реабілітації для потерпілого;

розробляють профілактичні заходи для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування); для батьків або законних представників;

здійснюють супровід педагогічних, науково-педагогічних працівників, які забезпечують освітній процес для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування);

забезпечують надання психологічного супроводу здобувачів освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).

5.9. Педагогічні, науково-педагогічні працівники, які забезпечують освітній процес для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування):

виконують рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти щодо доцільних методів навчання та організації роботи з неповнолітніми або малолітніми сторонами булінгу (цькування) та їхніми батьками або законними представниками;

забезпечують інтеграцію антибулінгового компоненту в освітній процес, який визначається правилами поведінки учасників освітнього процесу в закладі освіти, статутом закладу освіти, законодавством;

виробляють спільно з здобувачами освіти правила взаємодії групи (класу) під час освітнього процесу.

Порядок роботи комісії Центру дитячої та юнацької творчості ім. О. Шакала

1. Метою діяльності комісії є припинення випадку булінгу (цькування) в Центрі дитячої та юнацької творчості ім. О. Шакала; відновлення та нормалізація стосунків, створення сприятливих умов для подальшого здобуття освіти у групі , де стався випадок булінгу (цькування); з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування), та вжиття заходів для усунення таких причин; оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в соціальних та психолого-педагогічних послугах та забезпечення таких послуг.

2. Діяльність комісії здійснюється на принципах:

законності;

верховенства права;

поваги та дотримання прав і свобод людини;

неупередженого ставлення до сторін булінгу (цькування);

відкритості та прозорості;

конфіденційності та захисту персональних даних;

невідкладного реагування;

комплексного підходу до розгляду випадку булінгу (цькування);

нетерпимості до булінгу (цькування) та визнання його суспільної небезпеки.

Комісія у своїй діяльності забезпечує дотримання вимог Законів України «Про інформацію», «Про захист персональних даних».

3. До завдань комісії належать:

Збір інформації щодо обставин випадку булінгу (цькування), зокрема пояснень сторін булінгу (цькування), батьків або інших законних представників малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування); висновків практичного психолога Центру; відомостей служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; експертних висновків (за наявності), якщо у результаті вчинення булінгу (цькування) була завдана шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого; інформації, збереженої на технічних засобах чи засобах електронної комунікації (Інтернет, соціальні мережі, повідомлення тощо); іншої інформації, яка має значення для об’єктивного розгляду заяви;

розгляд та аналіз зібраних матеріалів щодо обставин випадку булінгу (цькування) та прийняття рішення про наявність/відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві.

У разі прийняття рішення комісією про наявність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві, до завдань комісії також належать:

оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в отриманні психолого-педагогічних послуг та забезпечення таких послуг, в тому числі із залученням фахівців служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;

визначення причин булінгу (цькування) та необхідних заходів для усунення таких причин;

визначення заходів виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування) у групі, де стався випадок булінгу (цькування);

моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг, заходів з усунення причин булінгу (цькування), заходів виховного впливу та корегування (за потреби) відповідних послуг та заходів;

надання рекомендацій для педагогічних працівників ЦДЮТ щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з малолітніми чи неповнолітніми сторонами булінгу (цькування), їхніми батьками або іншими законними представниками;

надання рекомендацій для батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

4. Формою роботи комісії є засідання, які проводяться у разі потреби. Дату, час і місце проведення засідання комісії визначає її голова.

5. Засідання комісії є правоможним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу.

6. Секретар комісії не пізніше вісімнадцятої години дня, що передує дню засідання комісії, повідомляє членів комісії, а також заявника та інших заінтересованих осіб про порядок денний запланованого засідання, дату, час і місце його проведення, а також надає/надсилає членам комісії та зазначеним особам необхідні матеріали в електронному або паперовому вигляді.

7. Рішення з питань, що розглядаються на засіданні комісії, приймаються шляхом відкритого голосування більшістю голосів від затвердженого складу комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови комісії є вирішальним.

8. Під час проведення засідання комісії секретар комісії веде протокол засідання комісії, що оформлюється наказом керівника закладу освіти.

9. Особи, залучені до участі в засіданні комісії, зобов’язані дотримуватись принципів діяльності комісії, зокрема не розголошувати стороннім особам відомості, що стали їм відомі у зв’язку з участю у роботі комісії, і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб.

Особи, залучені до участі в засіданні комісії, під час засідання комісії мають право:

ознайомлюватися з матеріалами, поданими на розгляд комісії;

ставити питання по суті розгляду;

подавати пропозиції, висловлювати власну думку з питань, що розглядаються.

10. Голова комісії доводить до відома учасників освітнього процесу рішення комісії згідно з протоколом засідання та здійснює контроль за їхнім виконанням.

11. Строк розгляду комісією заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) в закладі освіти та виконання нею своїх завдань не має перевищувати десяти робочих днів із дня отримання заяви або повідомлення керівником закладу освіти.

Кiлькiсть переглядiв: 826

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Квітень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930